środa, 9 czerwca 2010

Klasyczne fantasy w Savage Worlds ?

Ostatnio udało mi się odświeżyć kilka kontaktów ze stary dobrych czasów i na horyzoncie pojawiła się wizja możliwej sesji. Pytanie tylko w co ? Savage Worlds chcę już wypróbować od jakiegoś czasu, mechanikę wybrałem więc dość szybko. Problemy zaczęły pojawiać się z obmyślaniem scenerii do rozgrywki - lub innymi słowy, z wyborem settingu. Założenie było proste, chciałem coś w dość "klasycznym" klimacie fantasy, ewentualnie z jakąś niewielką innowacją. Na początek odrzuciłem takie "klasyki" jak Stary Świat, Forgotten Realms czy Greyhawk oraz postanowiłem wymyślać wszystko samemu, w zderzeniu z rzeczywistością okazało się to jednak nie takie proste, a ilość wolnego czasu który był by mi potrzebny niestety nie osiągalna. Rozpocząłem więc poszukiwania jakiegoś "gotowca".

Sposobem tym udało mi się trafić na Hellfrost. Setting który zdaje się wpasowywać idealnie w moje wymagania. Przez całość settingu jeszcze nie przebrnąłem, ale już na wstępie chciałem polecić wam bliższe przyjrzenie się tej grze - może poczytanie kilku zagranicznych recenzji które zdają się być niezwykle przychylne.

Jest to "klasyczne" fantasy w mroźnym klimacie. 500 lat temu "wielka armia zła" najechała krainę Rassilion z mroźnej północy. Wrogowie teoretycznie zostali ostatecznie pokonani, ale na wspomnianej już północy powstał magiczny lodowiec - Hellfrost i od tamtej pory mamy do czynienia z czymś na kształt epoki lodowcowej która z każdym to rokiem sięga coraz to dalej na południe.

Całość utrzymane jest w klimacie nordycko-zimowym czego przykładem są choćby terminy użyte w podręczniku np. daeg(day),heahwisard(hight-wizardry), hrimwisards.
Dostępne rasy są w zasadzie klasyczne ( elfy,ludzie, krasnoludy,niziołki ) z drobną wariacją w stylu Taiga Elfs, Frost Dwarfs oraz Frostborn - coś na kształt nowej rasy powstałej z ewolucji przedstawicieli innych ras, bardziej dostosowanej do życia w "epoce lodowcowej".

Na "podstawkę" składają się trzy podręczniki (tłumaczenie własne): Podręcznik Gracza, Bestariusz, Opis świata. Osobiście zakupiłem je w wersji elektronicznej, więc o samej jakości wydania ciężko mi mówić, szata graficzna za to jest bardzo fajna. Nazwy podręczników mówią w zasadzie same za siebie. W Podręczniku Gracza mamy zasady tworzenia postaci, opis dostępnych ras, nowe zwady i przewagi, nowe systemy magiczne, czary itp. Bestariusz to oczywiście spis potworków wszelakich, a Opis świata opisuje miejsca po których może przyjdzie nam podróżować.


EDIT: Nie wspomniałem jeszcze, że podręczniki są oczywiście w języku angielskim. Wydawcą gry jest Triple Ace Games, firma odpowiedzialna też za takie tytuły jak Necropolis 2350 czy Sundered Skies. Podręczniki podstawowe dostępne są w dwóch wersjach - papierowej i elektronicznej. Do systemu jest dostępne kilka(naście) przygód, ekran mistrza gry i tak zwane region guides czyli krótkie, zwięzłe ( i tanie) opisy róznych lokacji które mają chyba na celu uzupełnić/rozszerzyć informacje z Opisu świata. Setting zdaje się mieć dość aktywne community, przeglądając forum/stronę udało mi się też znaleźć trochę darmowych materiałów.

Na koniec jeszcze wideo-recenzja która przyciągnęła mnie do tej gry.


1 komentarz:

  1. Też kupiłem sobie ten setting - co prawda w wersji papierowej (tak przy okazji - ślicznie wydane). Na razie rozegrałem w nim tylko jedną sesję, ale za to sporo sobie poczytałem.

    I w sumie mam dość mieszane odczucia. Na pewno nie jest zły - widać dopracowanie i fajny klimat. Ale jak na mój gust trochę za mało gotowych pomysłów na przygody (inna sprawa, że sporo wyszło firmowych przygód). Może miałem zbyt duże oczekiwania, ale Gazeteer, z którym wiązałem największe nadzieje, okazał się najsłabszym z trójki podręczników do Hellfrosta. Opisy krain są zanadto skrótowe i niestety skupiają się na rzeczach, które mają co najwyżej posredni wpływ na grę - sporo historii, mało jednak zahaczek fabularnych.

    Może wrócę za jakiś czas, ale póki co odpuściłem sobie.

    Jak uda Ci się pograć, napisz co nieco. Chętnie poznam jakie inni ludzie mają opinie o tym settingu. :)

    OdpowiedzUsuń