czwartek, 25 marca 2010

Czy w rpg może wydarzyć się coś nowego ?

Jak zapewne wiecie jestem ostatnio na etapie lektury Klanarchi. W czasie tej lektury nasuwa mi się jedno pytanie: Czy ja już tego gdzieś nie widziałem ?
Proszę nie zrozumieć mnie źle, jak na razie uważam, że Klanarchia to świetny system, co kawałek nasuwa mi jednak z kojarzenia z jakimiś innymi systemami które widziałem. Opis Wolnych Rodzin kojarzy mi się z klanami w Wampirze ( czy generalnie z WoD'em ). Karty akcji od razu skojarzyły mi się z WFRPG 3ed ( prawdopodobnie autor nie miał możliwości się na tym wzorować ale nie o to się rozchodzi ). Konwencja komiksu przywołała na myśl Exalted, apokaliptyczne dark fantasy kojarzy mi się z Midnight itp.
Oczywiście sporo tych skojarzeń jest bardzo luźnych, ale pytanie pozostaje otwarte: Czy w grach rpg można wymyślić jeszcze coś naprawdę oryginalnego ?
Czy gdy któregoś dnia zrealizuję swój pomysł i napiszę własny system steam fantasy to czy będzie to coś w miarę oryginalnego, czy może tylko lekka wariacja na temat warhammera i wolsunga ?

4 komentarze:

  1. Jeszcze niedawno byłem maniakiem wyszukiwania porównań w grach RPG - że ta gra tutaj jest podobna do tamtej, że to było tu, tamto było tam itp.
    Jakiś czas temu stwierdziłem że po prostu nie warto - szczególnie jeśli piszesz / planujesz pisać swoją grę. Ludzi jest na tyle dużo, wymiana informacji na tyle dobra, że chyba wszystko już było ;)
    A klanarchia totalnie mi nie podeszła :)
    PS. Już piszę do Paladyna żeby dodał Cię do wykazu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak doczytam do końca podzielę się jakimiś głębszymi przemyśleniami. Świat/klimat jest dość specyficzny, więc w pełni rozumiem, że nie każdemu może się podobać.
    Uważam jednak, że system zasługuje na wzmiankę w Polskiej historii rpg choćby za samą jakość wydania. Fajnie by było gdyby zapoczątkował on nową jakość w rodzimych produkcjach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak mniemam chodzi Ci o jakość wydania, nie treści :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przede wszystkim jakość wydania.

    OdpowiedzUsuń